lördag 16 mars 2013

Etikettering

Etikettering? Är det verkligen ett ord? Nåja, hursomhelst så har jag idag satt på etiketter på min senaste bryggd! Så här ser de ut:


Jag hade först tänkt kalla den för Summer In A Bottle, men sedan tyckte jag det skulle vara lite kul att kalla den för Summer Wheat men använda en annan färg på W så att man också kan läsa det som Summer Heat. Så här i efterhand skulle jag nog haft ännu större skillnad på färgerna. Min tanke med etiketten är att den ska bilda ett sommarlandskap. Den vita texten överst är moln, den gula texten solen och den röda blommor. Eller kanske smultron?

Nog om etiketten. Ölen är ju ändå det viktigaste. Just det här är alltså en vete-IPA, eller American Wheat som jag tror de kallas i USA. Mitt recept ser ut ungefär så här:

32% Vetemalt
48% Maris Otter Pale Ale
16+4% Karamellmalt (Av två olika färger, 10 EBC samt 100 EBC ungefär)
Generösa mängder Galaxy-humle som fick koka 60, 10 samt 0 minuter (s.k. flame out). Det blev även torrhumling med samma humle.

Den stora skillnaden mot en klassisk veteöl är att jag använt en vanlig ale-jäst snarare än en klassisk veteöls-jäst.

Min målsättning är att få en riktigt fräsch och fruktig IPA som doftar och smakar sommar. Vi får se hur jag lyckats! Just det, 6% ska den enligt beräkningarna hamna på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar